akupunktur2

Hvad er TCM Akupunktur

Balance i krop og sind

Akupunktur handler om balance. Når vores krop og sind er i balance, har vi det godt.

TCM står for Traditionel Chinese Medicin. Formålet med TCM-akupunktur er at opnå bedre balance, lindre ubehag og fjerne smerter.

Kineserne har en holistisk verdensanskuelse og ser alt som en cyklus der er i konstant forandring og forvandling som årstider eller, døgnet hvor dag bliver til nat og nat bliver til dag, og hvor lidelser er et udtryk for en manifestation af ubalance.

Akupunkturpunkterne findes langs meridianer – vi har 14 meridianer og 365 akupunkturpunkter, samt ekstra punkter der dækker hele kroppen. Ved at stikke sterile engangsnåle i kroppens akupunkturpunkter påvirkes energien (Qi) i kroppen. Når energistrømmen kan flyde frit, lindres smerter, og ubalancer rettes og behandles.

Der stilles ikke en sygdoms diagnose som vi kender det i vesten men kun ubalancer diagnosticeres. At ubalancer så ofte føre til sygdom er en anden historie.

Akupunktur er ikke i sig selv helbredende, men en dygtig akupunktør kan finde de rette punkter til at påvirke kroppen så balancen genoprettes. Vores krop og sind søger balance – med nålene og råd om kost og livsstilsændringer, kan vi hver især opnå bedre balance.

TCM Akupunktur

Hvor har akupunktur effekt?

Der er lavet mange undersøgelser, også inden for vestlig medicin, hvor man har forsøgt at forstå hvorfor og hvordan akupunktur virker.

Det er lykkedes at bevise at akupunktur virker på højde med (eller bedre end) konventionel smertestillende medicin som ibuprofen og Panodil og derfor anbefales til en lang række lidelser og smerter. Desuden er det anerkendt i fertilitetsbehandling og til psykiske ubalancer.

WHO (World Health Organization) kom i 1979 med en liste over, hvad man anså akupunktur kunne bruges til at behandle, og have gavnlig effekt på. Denne liste er siden løbende opdateret og udvidet. I Danmark er det også anerkendt indenfor vestlig videnskab – se dette link hvor fagbladet ”sygeplejersken” skriver om akupunktur og WHO’s liste.

Jeg har erfaring for at det er yderst effektivt til smerteproblemer af alle typer, stress, fordøjelses problemer, menstruations problemer, søvnproblemer, allergi, astma, forkølelser og influenza og meget andet. For en mere fyldestgørende liste se dette link.

Hvor mange behandlinger skal der til?

Det kan man ikke sige noget helt entydigt om, da vi alle er forskellige, med forskellige ubalancer og derfor også reagerer i forskelligt tempo.

Som hovedregel kan man sige, at jo længere et problem har varet, jo flere behandlinger skal der til for at komme i balance og få det det bedre. Akupunktur, cupping osv., er ikke mirakelkure – selv om det indimellem kan virke sådan.

Smerteproblematikker skal der gerne være flyttet på i løbet af 1-2 behandlinger – ikke nødvendigvis fjernet helt, men der bør opleves en effekt. Det betyder at jeg tilstræber at der en mærkbar ændring, helst allerede efter første behandling.

En sjælden gang opleves der en kort forværring, før der er en klar bedring.

Langt de fleste problematikker kan løses med mellem 5-10 behandlinger – nogle færre, få flere.